۱۳۹۵/۷/۱۲ تعداد بازدید: ۶۵
print

درس دشمن شناسی در مساجد، درس خدمت به خلق است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری گفت: در مسجد تراز اسلام، چون اهل مسجد، اهل فکر و اندیشه اند، در مقابل دشمنان به خوبی آگاه و هوشیارند، یعنی دشمن شناسند.

درس دشمن شناسی در مساجد، درس خدمت به خلق است

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، حجت‌الاسلام حسن بت شکن گفت: طرح غنی سازی اوقات فراغت در سال های گذشته از طرح های خوب و تأثیر گذار سازمان تبلیغات اسلامی بود که امسال متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات فرهنگی، برای نخستین بار موفق به برگزاری آن در تمامی مناطق استان نشدیم و تنها در مناطق عشایری شهرستان های کوهرنگ و اردل برگزار شد.

حجت‌الاسلام بت شکن افزود: این طرح با همکاری و به همت خود روحانیان اعزامی ماه مبارک رمضان، البته روحانیان اعزامیِ بومیِ خود منطقه، در شهرستان های بروجن، لردگان، فارسان  و کیار هم طرح اوقات فراغت به صورت محدود، بعد از ماه رمضان به مدت ۳۰ روز  برگزار شد.

وی با اشاره به موازی کاری در فعالیت های فرهنگی ادامه داد: موازی کاری نهاد ها و ادارات فرهنگی، مهم ترین آسیبش این است که اگر در زمینه ی فعالیت های فرهنگی مشکلی پیش آید کسی پاسخ گو نیست، اگردر فعالیت های فرهنگی تقسیم کار صورت پذیرد و یک وظیفه ی شاخص به عهده ی یک ارگان گذاشته شود، باعث می‌شود همان یک نهاد یا اداره در آسیب ها، نقاط قوت و ضعف و مشکلات پیش آمده جواب گو باشد و مورد باز خواست قرار می گیرد مثلا بحث اعزام مبلغ در حال حاضر از چند نهاد انجام می‌شود و باعث شده است که مبلغین و روحانیون دچار سر درگمی شوند و در مناسبت های ملی و مذهبی که اعزام صورت می گیرد در خیلی از موارد ما به مشکلاتی در مورد اسکان و ساماندهی مبلغین بر می خوریم، اگر چه با تشکیل شورای تبلیغ قسمتی از این مشکلات مرتفع شده است.

حجت‌الاسلام بت شکن گفت: آسیب دیگر این است که اعتباراتی هم که در مورد مسائل فرهنگی تخصیص داده می‌شود وقتی بین چند دستگاه تقسیم می‌شود و آن دستگاه ها در زیر مجموعه های خود توزیع می‌کنند، از حالت کلان و منسجم خارج می‌شود و به مبالغ کمتری تقسیم می‌شود که عملا با آن پول نمی شود کاری را پیش برد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، بیان کرد: در بحث مساجد، همانگونه که مشاهده می‌شود ارگان های مختلفی دخیل هستند که در مواردی اختلافاتی هم بین آنها به وجود می آید که مسجد را از حالت مسجد بودن خارج می‌کند،واقعا ویژگی های مسجد تراز اسلامی چیست؟ چنین مسجدی چه کاربردی برای جامعه دارد؟ متولیان مختلف مسجد چه وظیفه ای دارند تا یک مسجد تراز اسلام داشته باشیم؟

وی با اشاره به ویژگی های مسجد تراز اسلامی، ادامه داد: مسجد تراز اسلامی، همان مسجدی است که زمان پیامبر اسلام(ص) شکل گرفت و از منظری به مسائل عبادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و  مسائل سیاسی و البته به صورت همزمان توجه داشت، مسجدی است که آحاد مسلمانان به نحوی با آن مکان مقدس در ارتباط بودند و اگر بخواهیم به آن جایگاه برسیم و مسجد تراز اسلامی داشته باشیم، باید یک بازخوانی در خصوص مساجد دوران حیات پیامبر(ص) داشته باشیم و ببینیم آن حضرت، چه انتظاراتی از جایگاه مسجد داشتند و با آن نحوه مواجهه ایشان با مسجد، چه برکاتی نصیب مردم مسلمان شد.

حجت‌الاسلام بت شکن گفت:  یکی از نکاتی که می توان ذکر کرد این است که مسجد در دوران صدر اسلام، دارالعلم، دارلفکر و دارالذکر بود یعنی کسانی که با مسجد ارتباط داشتند، از سویی مسجد آن ها را به آسمان متصل می کرد و انجام عبادت و نماز دسته جمعی و قرائت قرآن از کارهای اهل مسجد بود و از سویی ارتباط آن ها با مسجد، موجب ارتقای علم و اندیشه آنان می شد، کسانی که با فکر و اندیشه، آن هم با فکر و اندیشه معنوی به دنیا نگاه کرده و در آن به فعالیت مشغول هستند، به باید ها و نبایدهای لازم توجه دارند و از مسئولیت های فردی و اجتماعی که عرف و شرع بر دوش آنان گذاشته غافل نمی مانند.

وی بیان کرد: در مسجد تراز اسلام، چون اهل مسجد، اهل فکر و اندیشه اند، در مقابل دشمنان به خوبی آگاه و هوشیارند، یعنی دشمن شناسند؛ امروز هم مساجد باید چنین کارکردی از خودشان نشان دهند، زیرا پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند کسی که دشمن را بشناسد یکی از بزرگترین درس ها را فراگرفته و اصولا درس دشمن شناسی در مساجد، درس خدمت به خلق است.

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه تا کنون پنج هزار آسیب اجتماعی و فرهنگی شناسایی و جمع آوری  شده است افزود: این بیانگر این مطلب است که تعداد عناوین آسیب های اجتماعی بسیار زیاد است، بحث صدها عنوان است، حتی بعضی محققان معتقدند حدود ۱۶۰۰ عنوان جرم در قوانین و مقررات کشور ما وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی از عناوین مهم آسیب های اجتماعی موجود عبارت اند ازآسیب های خانوادگی مانند اختلافات خانوادگی، طلاق و کودکان فراری و خیابانی، نرخ ناهنجاری های خطرناک مانند قتل، سرقت، سرقت مسلحانه، تجاوز و امثال اینها، منازعات و تضادهای اجتماعی اعم از منازعات و اختلافات قومی یا منازعات و تضادهای منطقه ای، تمایل به مهاجرت، میزان مهاجرت و مهاجرت های غیرقانونی، کاهش احساس سعادت و خوشبختی در جامعه، عدم امید به آینده و تاریک بودن افق آینده زندگی، نگرانی های اجتماعی، عدم رضامندی و عدم آرامش اجتماعی، عدم اطمینان از ثبات منزلت و موقعیت اجتماعی، سطح میزان عواطف متقابل مردم به یکدیگر.

حجت‌الاسلام بت شکن گفت: در میان عناوین مختلف آسیب های اجتماعی که امکان بیان همه ی آنها میسر نیست و به برخی از آنها اشاره شد، پنج عنوان در شرایط فعلی جامعه ما بسیار اهمیت دارد که عامل اصلی بسیاری از آسیب های اجتماعی است اول، تضعیف باورهای اعتقادی که متأسفانه هم روشن فکران غرب زده  و هم متحجرین از دو طرف، روز به روز به تضعیف این باورها کمک می‌کنند، دوم، بحران هویت، که به تدریج نسل جوان ما از هویت ایرانی اسلامی خود فاصله می گیرد.

وی در پایان مسئله اعتیاد را که متأسفانه به رغم همه تلاش های نظام، روز به روز این فاجعه رو به افزایش است، سومین آسیب مهم  اجتماعی دانست و بیان کرد: اعتیاد بخش قابل ملاحظه ای از جوانان ما را مبتلا کرده است، چهارم مسئله فساد و ابتذال فرهنگی است و پنجم مسئله ی طلاق است که در زمانه ی امروزی در خانواده ها بحث طلاق بسیار زیاد شده و این مسئله ی نهاد خانواده را که مهم ترین رکن جامعه ی اسلامی است مورد هدف قرار داده است.

  • - نویسنده: تبیان شهرکرد
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان چهار محال و بختیاری می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.